Overslaan en naar de inhoud gaan

You can translate this website using Google Translate. When you select a language there will be data sent to Google.

We are not responsible for the quality of the translation.

Close
InwonersnieuwsRegio Eindhoven en de Kempen bundelt de krachten rond mentaal welbevinden bij jongeren

Regio Eindhoven en de Kempen bundelt de krachten rond mentaal welbevinden bij jongeren

In de regio Eindhoven en de Kempen start komend schooljaar op scholen voor voortgezet onderwijs de STORM-aanpak. Deze aanpak stimuleert de ontwikkeling van een positief zelfbeeld en weerbaarheid. En richt zich daarmee op het voorkomen van depressie en suïcide bij jongeren op het voortgezet onderwijs.

STORM is een samenwerking tussen GGD Brabant-Zuidoost, GGzE, scholen en gemeenten. Vanaf komend schooljaar rollen we samen de STORM-aanpak uit voor jongeren in Bergeijk, Best, Bladel, Eersel, Eindhoven, Heeze-Leende, Nuenen, Oirschot, Reusel de Mierden, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre. Met deze uitbreiding werken we aan structurele ondersteuning van het mentaal welbevinden van scholieren en het sneller ondersteuning bieden bij depressieve klachten en/of suïcidale gedachtes.

Waarom is de STORM-aanpak nodig?

Aanleiding voor de ontwikkeling van de STORM-aanpak is het stijgende aantal jongeren met depressieve-, en suïcidale klachten. 20% van de jongeren heeft weleens last van sombere periodes. Depressieve klachten en suïcidale gedachten nemen sterk toe tijdens de puberteit. Sommige jongeren weten niet goed hoe ze hun mentale klachten bespreekbaar moeten maken. Ze zwijgen over hun gevoelens, waardoor negatieve emoties op andere manieren tot uiting komen, zoals in slechte schoolresultaten, lichamelijke klachten en/of alcohol- en drugsmisbruik.

Regionale samenwerking

De gemeenten, het Regionaal Samenwerkingsverband Eindhoven Kempenland, scholen voor voortgezet onderwijs, GGzE en GGD Brabant-Zuidoost gaan actief met elkaar samenwerken om de STORM-aanpak in te zetten op de scholen.

Rutger van Deursen is directeur van het Regionaal Samenwerkingsverband Eindhoven Kempenland. “Met STORM praten we niet alleen over mentale gezondheid van jongeren, maar doen we ook echt iets voor de jongeren. Het is een mooie kapstok om met de vier partijen van onderwijs, gemeenten, GGD Brabant-Zuidoost en GGzE echt iets te doen. Ik ben heel blij dat de vier partijen elkaar hebben gevonden.”

Hoe ziet de STORM-aanpak eruit?

Op het voortgezet onderwijs start STORM in het eerste leerjaar.

  • Jongeren leren wat mentale gezondheid is, hoe ze dit bij zichzelf kunnen herkennen en bij wie ze terecht kunnen als ze niet lekker in hun vel zitten. Medewerkers van de GGzE geven deze ‘Mental health lessen’ op school
  • Tegelijkertijd worden docenten extra getraind in het herkennen van signalen van somberheid bij jongeren en krijgen concrete handvatten hoe ze hierover in gesprek kunnen gaan met jongeren
  • Om beginnende somberheid en suïcidale gedachten op te sporen, screent GGD Brabant-Zuidoost alle leerlingen in het eerste jaar. Zij vullen daarvoor vragenlijsten in. Als een jongere aangeeft dat het niet goed met hem/haar gaat, vindt een gesprek plaats op school met de GGD
  • Leerlingen die aangeven negatieve gedachten te hebben, niet lekker in hun vel zitten of onzeker zijn, krijgen de groepstraining Op Volle Kracht aangeboden op school. Deze training stimuleert zelfvertrouwen, weerbaarheid en veerkracht. De training wordt gegeven door twee daartoe getrainde professionals. Eén van de trainers werkt op school en de ander als jeugdprofessional.

Wat is STORM?

STORM staat voor ‘Strong Teens and Resilient Minds’; sterke tieners en veerkrachtige gedachten. Jongeren leren dat zij zelf invloed hebben op hun (negatieve) gevoelens. Zij leren hun negatieve gedachten om te buigen naar positieve, wat hen helpt in hun ontwikkeling tot gezonde volwassenen.
Uiteindelijk draait STORM om één ding: meer mentaal gezonde jongeren, minder depressies en minder suïcides. Dankzij wetenschappelijk onderzoek weten we dat het programma werkt en zich blijft ontwikkelen.