Seksuele diversiteit op het Montessori College Eindhoven
Seksuele diversiteit op de agenda
“Een van onze leerlingen kwam vorig jaar met het verhaal dat hij zich al heel lang een jongen voelt. Het jaar daarvoor was hij een meisje. Dat proces heb ik mogen begeleiden en dat was heel mooi en ook leerzaam. Daarna wilde ik graag meer doen met dit onderwerp op school”, aldus Marieke. “Ik denk namelijk dat wij als school nog méér kunnen betekenen dan dat wij nu doen. Iedereen mag hier echt zijn wie die is. Dat dragen wij ook uit. Het is helemaal niet zo dat wij een homofobe organisatie zijn. Maar het was nog niet altijd even zichtbaar.”
Activiteiten
Marieke en Paul zijn daarna samen gaan kijken wat de school zou kunnen doen rond het thema seksuele diversiteit. Ze besloten om in de periode tussen Coming Outdag en Paarse Vrijdag extra aandacht te geven aan het “kunnen zijn wie je bent”.
“We zijn gestart met voorlichting door het COC. Zij hebben tijdens Coming Out Dag in oktober in alle tweede klassen gastlessen verzorgd. Dat vonden de leerlingen wel echt heel leuk.” Daarnaast ontvingen onze collega’s een nieuwsbrief over het “genderkoekje”, hebben we een docentenworkshop georganiseerd en kwam er een regenboogzebrapad op het schoolplein. Lees hier meer over deze activiteiten.
Seksuele diversiteit tijdens de lessen
“Via de GGD kwam ik in contact met een docent van het Dr. Knippenbergcollege en een docent van het Vakcollege in Helmond. Zij adviseerden ons om collega’s een duidelijk raamwerk te geven, als je wilt dat zij er aandacht aan besteden in hun lessen. Daar ben ik nu mee bezig want die aandacht kan heel goed tijdens lessen als biologie, maatschappijleer en geschiedenis. Met het raamwerk geef ik gericht suggesties hoe zij dit kunnen doen, zoals het behandelen van onderwerpen ‘Holocaust en de roze driehoek’, ‘Homo-emancipatie’ en ‘Wat is dat genderkoekje nou eigenlijk’. Maar je kunt ook anders en vaak meer impliciet het gesprek aangaan. In plaats van “Nou, jongens, laten we het eens hebben over” kun je ook tussen de regels door het thema aandacht geven. Bijvoorbeeld een wiskundesom waarbij “twee moeders een huis kopen”. Zo laat je spelenderwijs merken: “Het is oké zoals je bent, het maakt niet uit”.
Stap-voor-stap
De docenten van het Dr. Knippenbergcollege en het Vakcollege gaven Marieke ook de belangrijke tip om het thema stap voor stap aan te pakken. “Ook zij zagen nog wel eens weerstand. En ik merkte dat ook. Ik denk dat ik mijn collega’s en leerlingen toch wel een overkill aan “regenboog” heb gegeven. Dat had ik, achteraf gezien, beter geleidelijk aan kunnen doen.
Dit is dus ook meteen mijn tip aan andere scholen en collega’s: doe het rustig aan, want je stuit snel op weerstand. Van collega’s, maar ook van leerlingen. Zo zei een leerling tegen een leraar: “Het maakt me op zich niet uit, ik vind het niet erg, maar ál die aandacht… Waarom?!” Ik wil daar héél graag mee in gesprek, want ja, ook tegengeluid: laat maar komen! Dat hoort ook bij diversiteit. Jij mag daar anders over denken. Ik vind dat echt niet erg.”
Geen modegril
Aanvankelijk dachten sommige collega’s over seksuele diversiteit als een soort modegril, zoveel aandacht, straks gaat iedereen het doen. Maar dat kan natuurlijk niet. Je kunt niet “eventjes” lesbisch zijn. Pubers experimenteren en denken na over wat, wie ze zijn en wat ze willen. Ze zijn heel erg met zichzelf bezig. En dat mag, die ruimte mag er zijn. Als je als meisje een meisje leuk vindt, mag dat. En daar weer op terug komen is ook geen probleem. Want switchen gebeurt. Prima. Mensen die sceptisch zijn en denken “Het zal allemaal wel, vroeger hoorden we er niks van. In mijn tijd waren er geen non-binaire mensen of er werd gewoon niet over gesproken” zullen er helaas altijd blijven.
Spin-off
De aandacht voor seksuele diversiteit op het Montessori College heeft een spin-off effect. Marieke vertelt: “Naar aanleiding van onze acties en ervaringen bellen veel collega’s van andere scholen in de regio. Zij willen dan meer (praktische) informatie over onze aanpak of over onze activiteiten zoals het regenboogzebrapad. Die geven wij natuurlijk graag en voor extra hulp en ook informatie over het thema verwijs ik hen naar de GGD.
Laatst ben ik ook benaderd door het samenwerkingsverband voor alle scholen in Eindhoven en Helmond om in een denktank mee te denken over het thema diversiteit. Ik voel me niet echt de expert maar denk wel graag met hen mee.